Zapytaj eksperta! tel. 883-663-771
Bezpieczny zwrot w ciągu 30 dni
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Jak wygląda próchnica zębów i jak ją leczyć?

2022-10-17
Jak wygląda próchnica zębów i jak ją leczyć?

Próchnica zaliczana jest do najczęściej spotykanych chorób jamy ustnej. Nieleczona może być źródłem nie tylko nieestetycznego wyglądu i dolegliwości bólowych, ale także prowadzi do stanów zapalnych w organizmie, zwiększenia ryzyka problemów z układem krążenia, nerkami, stawów i wzroku. Chcesz wiedzieć, jak wygląda próchnica zębów i jak ją leczyć? Odpowiadamy!

Spis treści:

1. Czym jest próchnica zęba?
  2. Jak powstaje próchnica na zębach?
  3. Próchnica – objawy
  4. Jak wygląda próchnica zęba?
  5. Próchnica – etapy
  6. Jak zapobiegać próchnicy zębów?
  7. Jak leczyć próchnicę?
  8. Próchnica – jak leczyć w domu?

Czym jest próchnica zęba?

Próchnica to proces stopniowego odwapniania i niszczenia struktury zęba. Często jest niezauważalna, przez co może prowadzić do zachwiania naturalnych zdolności obronnych organizmu. Jest to choroba zakaźna o wielu przyczynach związanych z czynnikami zewnętrznymi. Oto najważniejsze elementy mające wpływ na rozwój próchnicy.

1. Zła jakość i słabe uwapnienie tkanek zęba.
  2. Spożywanie zbyt dużej ilości cukru i słodyczy.
  3. Zbyt długi czas przetrzymywania jedzenia w jamie ustnej powoduje obniżenie poziomu pH. Co więcej, długość spożywania sprzyja odkładaniu się resztek pokarmu w postaci płytki nazębnej zalegającej w przestrzeni między zębami.
  4. Niewłaściwa higiena jamy ustnej, a w szczególności niedokładne i zbyt krótkie szczotkowanie, brak nitkowania czy płukania ust.
  5. Podjadanie między posiłkami bez mycia zębów.
  6. Brak regularnych wizyt stomatologicznych.
  7. Niedobór witaminy B i minerałów takich jak fluor, fosfor i magnez.

Jak powstaje próchnica na zębach?

Proces próchnicy wywołują kwasy wytwarzane przez bakterie gromadzące się w płytce nazębnej, które niszczą strukturę zębów. Drobnoustroje przywierają mocno do zębów, tworząc kamień, czyli pewnego rodzaju tarczę ochronną dla bakterii, które mogą swobodnie przenikać w głąb zębów. Jeśli między posiłkami spożywasz przekąski i jesz słodkie produkty, zbyt duże kwaśne pH zaburza proces odbudowy szkliwa. Remineralizacja zostaje zahamowana, w wyniku czego fosfor, potas i wapń są wypłukiwane i powodują demineralizację.

Próchnica – objawy

Wiele osób zdaje sobie sprawę, że z zębami dzieje się coś złego, wtedy gdy pojawiają się ubytki. Czy wcześniej można zauważyć oznaki, które mogą świadczyć o rozwoju choroby? Jakie może mieć próchnica objawy?

1. Wrażliwość zębów na wysoką i niską temperaturę.
  2. Plamki o różnym zabarwieniu.
  3. Nieprzyjemny zapach z ust i nieświeży oddech.
  4. Odczuwalny ból, który może zwiększać swoją intensywność od ćmiącego do ostrego.

Jak wygląda próchnica zęba?

Zmiany na zębach mogą mieć różnorodny charakter w zależności od etapu rozwoju choroby. Jak wygląda próchnica początkowa, zaawansowana, ukryta i wtórna? Zobacz!

Jak wygląda próchnica początkowa?

Początki próchnicy to matowa plama o białokredowym kolorze, która jest widoczna na błyszczącej, zdrowej powierzchni szkliwa zęba. Przyczyną jest brak wapna i tworzenie się płytki nazębnej. Na tym etapie rozwój choroby można zatrzymać poprzez remineralizację. Jeśli jednak tego nie zrobisz, głębsze tkanki z czasem zostaną zainfekowane. Wówczas pojawi się ból i zwiększona wrażliwość zęba na cukier, a także zmiany temperatury.

Jak wygląda próchnica ukryta?

Czasem początki próchnicy nie są widoczne gołym okiem. Wówczas wykrycie choroby jest możliwe dzięki użyciu nowoczesnego mikroskopu, lasera diagnostycznego czy poprzez wykonanie rentgenu. Próchnica ukryta przez długi czas nie daje żadnych objawów. Zazwyczaj proces chorobowy rozpoczyna się w niedostępnych przestrzeniach międzyzębowych. Nieleczona niewidoczna próchnica między zębami i próchnica przy dziąśle może dalej postępować, niszczyć tkanki, ostatecznie uwidaczniając się na powierzchni.

Jak wygląda próchnica zaawansowana?

Próchnica zaawansowana zęba daje już bardzo wyraźne dolegliwości w postaci nadwrażliwości, bólu, widocznych dziur i pociemnienia zęba. Ubytki zaczynają się powoli powiększać, a bakterie przedostają się w głąb miazgi. Zaawansowana próchnica może przyjmować dowolny kolor – od jasnożółtego do czarnego.

Jak wygląda próchnica wtórna?

Próchnica wtórna powstaje wokół już istniejącego wypełnienia. Najczęściej wywołana jest niedokładnym oczyszczeniem ubytku, odłamaniem fragmentu wypełnienia, a nawet niską jakością materiału wypełniającego. W przypadku tego procesu chorobowego pojawia się ciemne przebarwienie wokół wypełnienia.

Próchnica – etapy

Próchnica na zębach to choroba, która rozwija się stosunkowo wolno. Na tempo rozwoju choroby mają również wpływ pH jamy ustnej, dieta i higiena. Ubytki w zębach mogą wystąpić w ciągu kilku miesięcy lub kilku lat od momentu zachorowania. Sprawdź, jakie ma próchnica etapy.

1. Białe przebarwienia na zębach

Pierwszy etap próchnicy zęba rozpoczyna się, gdy na powierzchni pojawiają się białe plamy. Takie zmiany są widoczne gołym okiem.

2. Rozpad szkliwa

W drugiej fazie zaczyna się rozpad szkliwa pod powierzchnią zęba. Wówczas dochodzi do powstania ubytku. W miarę postępu procesu ząb może się ukruszyć.

3. Rozpad zębiny

Jeśli leczenie próchnicy nie zostanie podjęte, bakterie i kwasy będą w niekorzystny sposób wpływać na szkliwo. Dzięki temu zwiększa się ryzyko uszkodzenia zębiny. Na tym etapie możesz odczuwać silny ból. Zaczynają pojawiać się także ciemne plamy w kolorze brązowym lub czarnym.

4. Zajęcie miazgi zębowej

Jeśli bakterie dotrą do miazgi zęba, gromadzi się tam ropa i uszkadza naczynia krwionośne oraz nerwy. W tej fazie ból jest długotrwały i silny. Pojawia się stan zapalny, a nawet gorączka. W takiej sytuacji konieczne jest leczenie kanałowe.

5. Powstawanie ropnia

Jest to ostatni etap próchnicy, zdecydowanie najbardziej bolesny. Jeśli infekcja dotrze do korzenia zęba, istnieje ryzyko zarażenia sąsiednich kości. Usta i język są często spuchnięte, co utrudnia mówienie i może być przyczyną innych dolegliwości. Na tym etapie może być wymagany dodatkowy zabieg chirurgiczny.

6. Utrata zęba

Jeśli leczenie nie zostało podjęte na żadnym ze wspomnianych wcześniej etapów, koniecznie może być usunięcie zęba.

Jak zapobiegać próchnicy zębów?

Próchnica zębów może być minimalizowana poprzez stosowanie odpowiedniej profilaktyki. Zapobieganie procesom chorobowym koncentruje się przede wszystkim na:

• właściwej higienie jamy ustnej, czyli szczotkowaniu zębów dwa razy na dobę, myciu z użyciem najwyższej jakości pasty do zębów, nici dentystycznych i stosowaniu płynów do płukania;
  • zbilansowanej diecie obejmującej produkty, które pozytywnie wpływają na stan zębów i nie zawierają dużej ilości cukrów;
  • regularnej kontroli jamy ustnej u stomatologa, która pozwala ocenić ryzyko próchnicy, wykryć pierwsze objawy i wdrożyć niezbędne leczenie.

Jak leczyć próchnicę?

Najlepszym sposobem na próchnicę zębów jest podjęcie wspomnianych wyżej środków zapobiegawczych. Nie należy zapominać, że leczenie próchnicy to zadanie dla stomatologa. Lekarz specjalista dysponuje szeregiem skutecznych narzędzi i metod na różnych etapach zaawansowania procesu chorobowego. Jak leczyć próchnicę? W zależności od wielkości ubytku dentysta może usunąć zepsutą/uszkodzoną powierzchnię zęba, dokładnie oczyścić ząb, a następnie założyć wypełnienie. W przypadku większego ubytku może być konieczna odbudowa lub założenie korony. Gdy próchnica zęba dotarła do korzenia, lekarz przeprowadza leczenie kanałowe. Wówczas stomatolog usuwa zakażoną miazgę, kształtuje kanały, dokładnie je oczyszcza i osusza, a następnie szczelnie zamyka za pomocą materiału wypełniającego. W bardzo zaawansowanych stanach choroby uratowanie zęba może się okazać niemożliwe i dentysta może podjąć decyzję o ekstrakcji.

Próchnica – jak leczyć w domu? Poznaj skuteczne sposoby zapobiegania ubytkom

Próchnicy leczenie w warunkach domowych jest możliwe tylko na etapie choroby w początkowej fazie, a jego celem jest odbudowa szkliwa i zatrzymanie procesu chorobowego. Aby osiągnąć ten cel, należy zwracać szczególną uwagę na higienę jamy ustnej i stosować odpowiednie preparaty. Wybierając pastę do zębów, upewnij się, że środek jest wysokiej jakości. Dobrze, jeśli skład produktu opiera się na naturalnych i bezpiecznych składnikach, które działają wzmacniająco na szkliwo i zapobiegają próchnicy.

Próchnica – jak leczyć w domu? Aby zapobiegać chorobie i właściwe dbać o zęby potrzebna będzie Ci także odpowiednia szczoteczka. Do szczotkowania możesz używać zarówno tradycyjnych modeli, jak i elektrycznych, które dodatkowo wykonują masaż dziąseł. Strzałem w dziesiątkę są także szczoteczki soniczne, a przede wszystkim soniczne z technologią jonową, które w ciągu jednej minuty potrafią wykonać kilkadziesiąt tysięcy ruchów. Dzięki temu skutecznie rozprawiają się z bakteriami i płytką nazębną również w miejscach trudno dostępnych. Szeroki wybór takich akcesoriów możesz znaleźć w naszym sklepie online.

Po starannym wyczyszczeniu powierzchni zębów należy sięgać po nić dentystyczną. Nitkowanie bowiem pozwoli Ci usunąć resztki jedzenia, które utknęły w trudno dostępnych szczelinach międzyzębowych. Dodatkowo warto przepłukiwać jamę ustną specjalistycznymi płynami.

Podsumowanie

Pamiętaj! Prawidłowe odżywianie i higiena jamy ustnej w połączeniu z regularnymi wizytami u stomatologa pozwalają zapobiegać próchnicy lub leczyć chorobę we wczesnym stadium. Jeśli szukasz sprawdzonego miejsca, w którym zaopatrzysz się w wysokiej jakości produkty, które pomogą Ci zapobiegać próchnicy, koniecznie zapoznaj się z asortymentem naszego sklepu internetowego DomowyStomatolog.pl.

Przeczytaj także:

Pokaż więcej wpisów z Październik 2022

Polecane

2024-10-18
Początkujący. Dobry zakup !
2024-10-16
Bardzo jestem zadowolona i gorąco polecam zakupy u tego sprzedającego