Dlaczego nie można zwrócić do sklepu używanej szczoteczki?

2019-04-03
Dlaczego nie można zwrócić do sklepu używanej szczoteczki?

Zwrot używanego produktu do sklepu internetowego

Zwroty produktów zakupionych w sklepach podlegają różnorodnym przepisom, które regulują jakie produkty i w jakim terminie można zwracać. Kwestia zwrotu różni się w zależności od tego czy zakup był dokonany w sklepie stacjonarnym czy na odległość (poza lokalem przedsiębiorcy). W przypadku zakupów w sklepie lub punkcie stacjonarnym, zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu zakupionych w ten sposób produktów. Ewentualne przyjęcie zwrotu jest dobrą wolą sprzedawcy i wiemy, że część sklepów daje swoim klientom taką możliwość.

W przypadku zakupów dokonanych poza lokalem przedsiębiorcy (np. poprzez internetową stronę sklepu DomowyStomatolog.pl), klient ma 14 dni na zwrot produktu bez podania przyczyny. Zwroty takich produktów regulują zapisy USTAWY z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014 poz. 827).

Nawet gdyby nie istniały konkretne przepisy, które opisywałyby czy i jakie produkty można zwracać, kierownik naszego sklepu nadal podejmowałby decyzje zgodnie z zasadą ochrony zdrowia naszych klientów. Ustawodawca za pomocą konkretnych przepisów opisał jakie obowiązują procedury i zastrzeżenia oraz jakie prawa mają klienci odnośnie do zakupów i zwrotów nabytych produktów. Przepisy te pełnią również rolę zabezpieczającą przed sprzedażą produktów higienicznych, które zostały użyte nawet w celu przetestowania.

Domyślamy się, że przy braku odpowiednich regulacji mogłyby powstawać wypożyczalnie szczoteczek elektrycznych, irygatorów do jamy ustnej oraz innych artykułów do higieny, w których nabywałoby się na jakiś czas, chociażby na czas wyjazdu urlopowego, chociażby jakąś szczoteczkę do zębów.

Jakie przepisy regulują zwrot używanego produktu?

Nie wszystkie produkty można jednak zwrócić do sklepu, w którym dokonało się zakupu. Kwestia zwrotu używanych produktów z oferty naszego sklepu jest regulowana przez zapisy Ustawy o Prawach Konsumenta. Artykuł 38. wspomnianej ustawy informuje Czytelnika, że: Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów: (…) 5) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;

Zwrot używanych produktów do higieny jamy ustnej reguluje również regulamin sklepu DomowyStomatolog.pl ¦ §10 Odstąpienie od Umowy sprzedaży, pkt. 12.: Prawo odstąpienia od Umowy sprzedaży nie przysługuje Klientowi będącemu Konsumentem w odniesieniu do umów, w których Towarem jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.

Dlaczego sklep nie może sprzedać używanego produktu higienicznego?

Przedsiębiorcy prowadzący swoją działalność muszą poruszać się w zakresie przepisów, które regulują stosowną branżę. W przypadku sklepów oferujących artykuły do higieny jamy ustnej, są to m.in. zapisy wspomnianej wcześniej ustawy o prawach konsumenta, które regulują kwestię zwrotów używanych produktów. Zgodne z artykułami tej ustawy, szczególny nacisk położono na produkty higieniczne, które są dostarczane klientom w zapieczętowanych opakowaniach. Mowa tutaj m.in. o zaklejonych opakowaniach sprzętów elektronicznych (w naszym przypadku są to m.in. szczoteczki soniczne czy irygatory stacjonarne), plombach na tubkach past do zębów, szczelnie zamkniętych blistrach lub innych formach opakowania, które trwale zabezpieczają produkty bez możliwości ingerencji z zewnątrz.

Urządzenia tego typu jak szczoteczki do zębów czy irygatory do jamy ustnej to produkty higieniczne, które po użyciu, nawet jedynie w celu sprawdzenia, tracą swoje właściwości higieniczne. Ze względu na ochronę zdrowia, zwrot takich produktów do sklepu nie jest możliwy. Dotyczy to również m.in. tubek past, płynów do płukania jamy ustnej i innych produktów z usuniętymi zabezpieczeniami, ponieważ nie wiadomo czy były one przechowywane w warunkach, które spełniały zalecenia producenta i mogły utracić swoje pierwotne właściwości.

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2019
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel