Co jeść, żeby mieć zdrowe zęby?

2020-09-01
Co jeść, żeby mieć zdrowe zęby?
Na atrakcyjny wygląd i zdrowie naszych zębów wpływają nie tylko codzienne zabiegi higieniczne, ale i odpowiednio zbilansowana, zdrowa dieta. Co zatem należy jeść, by nasze zęby były mocne, wolne od nieestetycznych przebarwień, odporne na próchnicę i uszkodzenia mechaniczne? Jakich produktów spożywczych należy się wystrzegać, a które z nich są szczególnie korzystne dla zdrowia naszych zębów?


Przetwory mleczne są najważniejsze!

Za prawidłową budowę naszych zębów, ich wytrzymałość mechaniczną, a poniekąd również za ich biały kolor odpowiada wapń. To podstawowy materiał budulcowy naszych kości i zębów, a jego niedobory w codziennej diecie, zwłaszcza w okresie wzrostu, wiążą się z przykrymi konsekwencjami. Doskonałym źródłem tego pierwiastka jest mleko i różnego rodzaju przetwory mleczne, takie jak jogurt, maślanka, kefir czy twaróg. Są to produkty zdrowe dla zębów i włączenie ich do codziennej diety pozwoli zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na substancje sprzyjające prawidłowej mineralizacji, zmniejszające ryzyko złamań i ograniczające podatność na próchnicę. Oczywiście nie wszystkie osoby tolerują mleko krowie. Alternatywnym produktem może być mleko kozie, ewentualnie jego ekwiwalent sojowy, ryżowy czy inny. Takie produkty są dziś powszechnie dostępne i choć nieco droższe, będą dobrym wyborem dla osób z nietolerancją laktozy lub osób mających alergię na niektóre z substancji (najczęściej białek) występujących w mleku krowim.

Mleczne produkty zdrowe dla zębów to także żółte sery. Choć są znacznie bardziej kaloryczne niż tradycyjne przetwory mleczne, to jednak włączenie ich do codziennej diety pomoże zachować zęby w dobrej kondycji. Żółte sery dostarczają do organizmu wapń i fosfor (druga z najważniejszych substancji odpowiadających za dobrą kondycję kości), a ich rzucie pomaga w regulowaniu poziomu pH w ustach, co sprzyja walce z płytką nazębną. Zawarte w żółtych serach difosforany wywierają korzystny wpływ na szkliwo zębów, tym samym obniżając naszą podatność na próchnicę. Gdy w codziennej diecie brakuje wapnia, a także w przypadku osób ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia osteoporozy, co w szczególności dotyczy kobiet w średnim wieku, zaleca się jego suplementację.
Pamiętamy o witaminach

Dla prawidłowego wchłaniania się wapnia niezbędna jest odpowiednio wysoka podaż witaminy D. To substancja, którą nasz organizm może wyprodukować samodzielnie, jeśli będziemy regularnie przebywać na słońcu. Niestety w naszym kraju słonecznych dni jest jak na lekarstwo, dlatego codzienne posiłki warto wzbogacić o produkty, które są dobrym źródłem tej niezwykle dla nas ważnej substancji. Najlepszym, naturalnym źródłem witaminy D są ryby morskie, takie jak tuńczyk, makrela czy łosoś. Witaminę D znajdziemy także w tradycyjnym maśle, olejach i jajach. Odpowiednio zbilansowana dieta na zdrowe zęby nie może obejść się również bez warzyw i owoców. Zarówno świeże, jak i przetworzone, podawane m.in. w formie popularnych w naszym kraju kiszonek, są doskonałym źródłem cennych dla organizmu witamin i minerałów. Szczególnie ważna jest dla nas witamina C, której nie możemy zmagazynować w organizmie, w związku z czym musimy dostarczać ją w codziennych posiłkach. Witamina C odpowiada m.in. za dobrą kondycję naczyń krwionośnych, tym samym chroniąc dziąsła, zapobiegając ich nadwrażliwości i zwiększonej podatności na krwawienia. Dobrym źródłem witaminy C są świeże owoce, w tym cytrusy, czarne porzeczki, truskawki czy agrest oraz warzywa, na przykład papryka, brukselka, brokuły, kapusta czy szpinak.


Unikajmy cukru

Cukier to naturalna pożywka dla bakterii odpowiedzialnych za próchnicę zębów. Zdrowa dieta powinna zatem wyłączać produkty, które zawierają w swoim składzie cukry proste i dwucukry, zwłaszcza gdy są one ich głównym składnikiem. Odnosi się to przede wszystkim do tradycyjnych słodyczy w formie cukierków i lizaków, a także do słodzonych napojów gazowanych czy ciastek. Oczywiście nie sposób zupełnie zrezygnować z tego typu smakołyków, warto jednak korzystać z nich z umiarem i pamiętać o umyciu zębów po ich zjedzeniu. Dieta na zdrowe zęby powinna być jednak zupełnie wolna od tych cukierków, które kleją się do ich powierzchni, co w jeszcze większym stopniu naraża je na działanie szkodliwych kwasów, a przez obecność cukrów, stwarza warunki niezwykle korzystne dla rozwoju bakterii wywołujących próchnicę.


Co wpływa korzystnie na białe zęby?

Jeśli zależy Ci na atrakcyjnym, białym kolorze zębów, staraj się unikać produktów powodujących trwałe przebarwienia. Sztandarowym przykładem takich produktów jest kawa i czarna herbata. Substancje zawarte w tego typu napojach sprzyjają przebarwieniom i ich wyłączenie lub przynajmniej ograniczenie ich dziennego spożycia powinno znacząco pomóc w przywróceniu zębom naturalnie białej barwy.

Warto pamiętać, że produkty zdrowe dla zębów w stu procentach nie eliminują ryzyka próchnicy i innych chorób jamy ustnej. Dlatego zawsze należy pamiętać o codziennych zabiegach higienicznych, przede wszystkim o nitkowaniu i szczotkowaniu zębów, a także o wizytach kontrolnych u stomatologa. Zdrowa dieta w połączeniu z wymienionymi elementami pomoże dbać o zęby w każdym etapie naszego życia.
Zaufane Opinie IdoSell
4.87 / 5.00 384 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-06-25
Bardzo szybka realizacja zlecenia. Towar według opisu.
2020-06-25
Bardzo wygodna strona do zamawiania, przydatne opisy produktów, szybka dostawa, doskonała opieka nad klientem w przypadku problemów. Bardzo polecam:)
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel